Powered by Jasper Roberts - Blog

יום שישי, 2 במאי 2014

המדריך למחליקה בגלקסיה

מי שעוקבת אחרי הבלוג, ובעיקר אחר הפוסטים על מוצרי שיער יודעת שאני מסתובבת עם שיער חלק, הודות לספר.
אני מסתובבת עם שיער חלק בצורה מלאכותית כבר כמה שנים, אך מעולם לא כתבתי פוסט על מה שלמדתי במרוצת השנים, ונראה לי שהגיע הזמן לאחד כזה.
אני רוצה לציין שאינני ספרית/מעצבת שיער, ומעולם לא למדתי על הנושא. כל מה שתקראו בהמשך מבוסס על ניסיוני האישי בלבד, ויש להתייחס לכך בהתאם.
אם אתן כבר בקיאות בפרטים, בסוף הפוסט תמצאו סקירה על שלושת מוצרי השיער העכשווים שלי.

ההמלצה הראשונה והחשובה ביותר שיש לי עבור בחורה אשר חושבת על החלקת שיער היא- אל תתחילי עם זה. כאשר מתחילים לעשות החלקות, מאוד מאוד קשה לצאת מזה (מניסיון). אם אתן עושות החלקה יפנית (או החלקה לצמיתות אחרת, תכף נגיע לזה) כדי לחזור לשיער הטבעי שלכן עליכן לאפשר לשיער לגדול ולהסתפר תקופות, עד שכל השיער מוחלף בשיער הטבעי. בזמן זה חלק מהשיער חלק וחלק מתולתל/גלי (בהתאם לשיער הטבעי שלכן) וכדי לסדר את השיער בצורה נורמלית צריך להשקיע לא מעט זמן ואנרגיה.
החלקות הן סוג של השתעבדות, וזה רחוק מלהיות זול. מהחלקות קרטין למינהן יותר קל לחזור לשיער הטבעי, אבל מהחלקה יפנית זה סיפור.

כעיקרון אפשר לחלק את ההחלקות לשתיים- החלקה כימית לצמיתות (פה נכנסת ההחלקה היפנית), או החלקה לתקופה מסויימת, שלרוב היא בעצם תוצר של טיפול שיקומי לשיער (מה שרובכן מכירות כהחלקת קראטין).

החלקה יפנית
זוהי החלקה כימית ובלתי הפיכה, המתאימה לבנות עם שיער מקורזל וסבוך. זכורים לי עוד שיעורי ביוכימיה מהתיכון, שם למדתי על קשרים די-סולפידיים שבעצם יוצרים את התלתלים, וכיצד ההחלקה הכימית שוברת קשרים אלו.
במאמר זה של מכון וייצמן תוכלו למצוא את ההסבר הכימי כיצד עובדת החלקת שיער. אני לא אכנס יותר מדי בפרטים, אבל כן אצטט כמה שורות שיכולות להסביר את ההליך הכימי האופייני להחלקה.
השיער שלנו מורכב מקראטין (חלבון שמורכב מחומצת אמינו בשם ציסטאין). חומצת אמינו זו היא "אבן הבניין" של הקראטין, ובקצה שלה קיימת קבוצת "סולפהידריל" (קבוצה המורכבת מאטום מימן ואטום גופרית, מה שהכימאים מכנים קשרי S-H). בקבוצות אלו לרוב מתרחש תהליך ה"חמצון" (תהליך אשר בו מאבדות הקבוצות אטום מימן ואז שני אטומי הגופרית נקשרים זה לזה ויוצרים את הקשר הדו סולפידי, הידוע בכינוי קשר S-S). קשר הגופרית הינו קשר חזק מאוד שאותו אפשר לפתוח ע"י שימוש בחומרים כימיים אשר מחזירים את אטום המימן ויוצרים מחדש את קבוצת הסולפהידריל.
זה בעצם מה שקורה בהחלקה הכימית.
התמונה לקוחה מכאן.
איך מתבצע התהליך ואיך זה קשור להסבר הכימי מעלה?
ובכן, בשלב הראשון של ההחלקה מורחים על השיער את החומר שפותח את קשרי ה-S-S(אחרי חפיפה) ואיתו יושבים זמן מה במספרה (כמה זמן יושבים? זה תלוי בסוג השיער. בדר"כ הספר אמור לבוא אחת לכמה זמן ולבדוק את גמישות השיער או משהו בסגנון). לאחר מכן, שוטפים טוב טוב את החומר, מייבשים עם פן ומתחילים לעבור על השיער עם מחליק. החלק הזה יכול לקחת הרבה זמן, שכן עם המחליק עוברים על קבוצות מאוד קטנות של שיער.
לסיום, מורחים חומר מנטרל על השיער המוחלק (כך בעצם הוא שומר על העיצוב שבחרנו), נשארים איתו זמן מה, שוטפים ושוב מייבשים ועוברים עם מחליק.
בדר"כ, לאחר החלקה יפנית אסור לאסוף את השיער בכל צורה שהיא (גם אסור להשתמש בקשתות או לשים משקפיים על הראש) במשך 3-4 ימים.

כמה דגשים בנוגע להחלקה יפנית:
זהו הליך ארוך שיכול לקחת בערך 3-5 שעות. אם מישהו טוען שהוא עושה החלקה יפנית בשעתיים, תתחילו לחשוד.
כמו כל דבר, גם כאן מחיר נמוך מדי צריך להדליק אצלכן נורה אדומה. בדר"כ ספר עם ניסיון רב בהחלקות מתמחר את עבודתו בהתאם, וכמובן את זמן העבודה הרב שלו. אם המחיר נמוך בהרבה מהמחיר הממוצע של החלקות באזור, שווה לכן ללכת למקום אחר.
 כמו כן, אני ממליצה במסגרת ההכנות להחלקה לקרוא את הפוסט המפורט על דגשים בהחלקות יפניות בפורום עיצוב שיער בתפוז.

החלקת קראטין
החלקה זו קיימת בשוק כבר זמן רב, והיא זכתה לשמות רבים (ברזילאית, צרפתית וכו').
הפעם לא מבצעים הליך כימי של פתיחת הקשרים בשיער, אלא מורחים חומר המצפה את השערה (תמיסה המכילה קראטין). הקראטין שבתמיסה מתחבר לקראטין הטבעי של השערה במקומות בהם השערה פגומה, ובכך יוצר מבנה מלאכותי חדש. מכיוון שלא מעורב פירוק כימי אלא רק ציפוי, החומר יורד מהשיער בכל חפיפה.
שימו לב- החלקת קראטין היא לא בדיוק החלקה, אלא טיפול משקם לשיער, שאחת התוצאות הנלוות לו היא שיער חלק.
החלקות מסוג זה לא יחזיקו על שיער מקורזל מאוד, והן מתאימות בעיקר לשיער גלי או להורדת נפח. כמו כן, החלקות אלו מתאימות יותר לשיער פגום (בעוד שהחלקה יפנית לא).
חשוב להדגיש, רוב החלקות הקראטין אינן מאושרות ע"י משרד הבריאות! למה? רובן מכילות חומר הנקרא פורמולהיד, וזה חומר מסרטן (ומשמש בין השאר לשימור גופות).
*קראתי ברשת על החלקות קרטין ללא פורמולהיד. אני פחות בקיאה בנושא, אבל לפי הפוסט הזה תוכלו להבין שמדובר בבלבולי שכל.

איך מתבצע התהליך?
חופפים את השיער ומייבשים טוב טוב. לאחר מכן מורחים את קרם ההחלקה, ונשארים לשבת איתו במשך זמן מה.
בשלב הבא מתחילים להחדיר את החומר לשיער- בהתחלה עם מכשיר ייבוש רגיל (פן) ולאחר מכן עוברים למחליק הקרמי. בגלל השימוש בחום, נוצרים לרוב אדים מהחומר שעל השיער, ולכן אם החומר לא בריא, קחו בחשבון שבשלב זה אתן שואפות אותו...
גם במקרה זה תדרשו לא לאסוף את השיער בכל צורה שהיא במשך 3-4 ימים.
כמו כן, בגלל שהחלקה זו היא חיצונית ולא כימית, כנראה שימליצו לכן להשתמש במוצרים "משמרי החלקות" (אבל קחו בחשבון שסה"כ צריך להשתמש במוצרי שיער ללא מלחים, ולאו דווקא את בשמפו שהספר שלכן משווק).

אני ממליצה לכן להתייחס לנושא ההחלקה במלוא הרצינות. אם החלטתן לעבור החלקה, קודם כל התחילו בקריאה ברשת על ההליך, החומרים וגם ממה להיזהר. לאחר שצברתן קצת מעט ידע, נסו לחפש המלצות (בין חברות, ברשת בפורומים למינהם) וגם השמצות (כלומר ממה צריך להיזהר ומאיזה ספר להתרחק).
*קחו בחשבון- את תוצאות ההחלקה לא מודדים בעת היציאה מהמספרה, אלא זמן מה לאחר מכן. לרוב, כאשר יוצאים מהמספרה השיער נראה מושלם, וזה לא פלא- הרגע עבדו עליו ללא הפסקה.
מכירות מישהי שביצעה החלקה? שאלו אותה איך נראה השיער לאחר החפיפה, איך הוא נראה כחודש לאחר ההחלקה, כמה זמן החזיקה ההחלקה וכו'.

ועד כאן פינתנו הלימודית.
כפי שאתן מבינות, בחורה שעוברת הליך של החלקה נמצאת בחיפוש תמידי אחר מוצרי השיער שיצליחו גם לשמור על תוצאות ההחלקה וגם לגרום לשיער להיראות טוב ולהרגיש רך ונעים.
לאחרונה הוציאה חברת אינדולה 4 סדרות טיפוליות לשיער, וכמו כל בחורה עם אובבסית שיער, תהיתי האם גם אני אצליח למצוא סדרה טיפולית שתתאים לשערי.
את הסדרות הטיפוליות סיווגו באינדולה לפי צבעים- הסדרה הכחולה (Hydrate) מיועדת לשיער טבעי ורגיל, כלומר שיער שסה"כ נראה טוב ורק רוצים לתת לו טאצ' אפ כדי שיראה עוד יותר טוב.
הסדרה האדומה, סדרת ה-Color, כשמה כן היא, מיועדת לשיער צבוע. היא אמורה לעזור לנו לשמור על הצבע תוך כדי טיפוח השיער.
הסדרה הירוקה, סדרת ה-Repair מיועדת לשיקום של שיער יבש ופגום.
הסדרה האפורה (Specialists) מיועדת למקרים ה"המיוחדים" כדוגמאת קשקשים או עור קרקפת בעייתי (תוכלו למצוא בה פילינג לקרקפת).

עבורי המליצו על הסדרה הירוקה, ואני משתמשת בה ללא הפסקה בחודש האחרון (במהלכו עברתי שוב הליך של החלקה). בנתיים אני יכולה לומר בוודאות שהשיער הרבה יותר רך משהיה לפני שהתחלתי להשתמש בסדרה, והוא גם נראה טוב יותר.
בערכת ההתנסות הירוקה קיבלתי שמפו, מסיכה לשיער וספרי לשיקום וטיפוח השיער.

Repair Shampoo- נוזל בגוון פנינהתי ובניחוח משגע שמצליח להסיר משערי את כל הלכלוך שהצטבר עליו. מספיקה כמות קטנה של שמפו לחפיפה של כל הראש (עבור שיער באורך בינוני).
כמות: 300 מ"ל.

Repair Rinse Off Treatment- מסיכה לשיער פגום. כמו שציינתי בעבר, אינני משתמשת במרכך שיער אלא רק במסיכה. אני מניחה את המסיכה על שיער שעבר חפיפה בשמפו וייבוש קל (במגבת). בדר"כ אני נשארת עם המסיכה 10 דקות (או יותר).
אני ממש אוהבת את האפקט של המסיכה על השיער שלי! היא משאירה אותו רך ונעים, כאילו לא עבר טיפול כימי מימיו.
כמות: 200 מ"ל.


Repair Instant Keratin Filler- ספריי המיועד לטיפול עמוק בשיער פגום וחלש. אני בדר"כ מרססת אותו כאשר השיער לח (לאחר החפיפה). הוא מקל על הסירוק ומצליח לגרום לשיער להראות טבעי (כלומר פחות יבש מהרגיל).
כמות: 250 מ"ל.

את שלושת המוצרים הללו אפשר להשיג במארז Repair, במחיר של 291 שקלים (לקראת חג הפסח מכרו את הערכות במחיר מיוחד של 199 שקלים, מקווה שעוד נשארו ערכות במחיר הזה במספרות המשווקות את המוצרים).
אם לוקחים בחשבון את הגודל המלא של המוצרים בערכה ואת מחירי תכשירי השיער הממוצעים במספרות, גם במחיר המלאה הערכה משתלמת למדי.
*שימו לב- סדרה זו לא נטולת מלחים, ועל כן לא תתאים לשיער שעבר החלקת קראטין.
את מוצרי Innova אפשר להשיג במספרות המשווקות מוצרי אינדולה, או לברר על נקודת המכירה הקרובה לביתכן בעמוד הפייסבוק של "גידעון קוסמטיקס".

מקווה שעזרתי לאלו מכן המתלבטות אם לעבור החלקת שיער או לא! לכל שאלה בנושא, אתן מוזמנות לפנות אליי בפייסבוק או במייל.


*גילוי נאות- מוצרי אינדולה התקבלו לסקירה.



9 תגובות:

  1. פוסט חשוב ומעניין מאוד. אין ספק שאני אמשיך לסבול בשקט את תלתליי...

    השבמחק
  2. פוסט אינפורמטיבי מאוד :) אני לא יודעת אם את מרגישה כמוני או לא...אבל מאז שעשיתי החלקה אני לא מבינה למה סבלתי כל כך כל השנים לפני כן, המוצרים נשמעים מעניין..האם הם מכילים מלחים?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה:)
      אני מחלקת את תשובתי ל-2:
      1. בהתחלה, זה כ"כ נוח! לא צריך לעשות כלום והשיער מסתדר.
      2. אבל... שהשיער גדל וכבר יש שורשים מתולתלים שוב צריך להתעסק עם מחליק והכל וזה מבאס.

      סדרת המוצרים הזו מכילה מלחים (כרגע אין לאינדולה מוצר נטול מלחים, אמור לצאת שמפו כזה בקרוב).

      מחק
  3. אני עברתי לפני כמה חודשים טיפול משקם לשיער שגם קצת החליק אותו והוריד לו את הנפח. בגלל שהיה לי חשוב לשמור על המראה כמה שיותר טבעי ולמעשה הטיפול נועד במטרה לשקם את השיער ולא להחליק, הספר שלי החליט שאין צורך בשלב המחליק. עברתי את כל הטיפול כפי שכתבת עד לשלב המחליק. על זה ויתרתי :-) אז כמי שמשתמשת מאז במוצרים ללא מלחים, פיתית אותי לנסות את המוצרים בסדרה הירוקה של אינדולה. בעיקר את המסכה! אבל זה יקרה רק אחרי שאצליח להירגע מהידיעה המפתיעה שטיפול הקראטין איננו מאושר על ידי משרד הבריאות כי הוא מכיל חומר מסרטן. לא היה לי שמץ של מושג שזה כך :O אז איך בעצם הספרים עושים את זה ללא אישור??!?
    תודה רבה על כל המידע בובה!
    נשיקות <3

    השבמחק
    תשובות
    1. השיער שלך כל כך מושלם שבאמת אין שום סיבה שתגעי בצורה שלו.
      אם את זוכרת, לפני כמה שנים היה בכלבוטק תחקיר על הנושא. מאז אני מתרחקת ולא מנסה בכלל החלקות קראטין. אם עשית פעם אחת זה לא נורא, אבל תחשבי טוב טוב להבא.
      הסדרה הזו כן מכילה מלחים, וד"א אם את מחפשת שמפו נטול מלחים זול- השמפו הצהוב לתינוקות של ג'ונסון אנד ג'ונסון.

      מחק
  4. עכשיו נזכרתי שגם אותי לימדו בכימיה מה גורם לשיער מתולתל! :)
    אני מודה שאין לי שום הבנה בהחלקה או בכלל במשהו שקשור לשיער שהוא יותר מורכב משמפו ומסיכה ;) אבל אני בטוחה שמי שמתעיינת בהחלקה תוכל להיעזר מאוד בפוסט שלך :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אני זוכרת שאז, בתיכון הדגימו את התוצאה על השיער שלי:P אף אחד לא האמין שיבוא יום ואסתובב עם חלק:)
      האמת שפרט להחלקות אין לי מושג בשיער, אני גם שונאת מספרות אז טיפול אחת לכמה זמן זה מעל ומעבר בשבילי.

      מחק
  5. איך אפשר לחזור לשיער הטבעי שלי (גלי) לאחר החלקה? כמה שיותר מהר..

    השבמחק

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...